Jouw missie in de job
Als beheerder van (hypothecaire) kredieten verzorg je piekfijn jouw dossiers, informeer je stipt alle betrokkenen en bied je een feilloze service aan jouw klanten.
Jouw opdrachten
- Bij de opening, aanpassing of hernieuwing van een (hypothecair) krediet behandel je de vragen van tussenpersonen en klanten. Daarna volg je het contract op tijdens zijn volledige looptijd.
- Vóór de behandeling van een dossier verzamel en analyseer je alle gegevens. Indien nodig vraag je de gegevens ook op.
- Vraagt een tussenpersoon of klant om een nieuw of aangepast (hypothecair) krediet? Dan antwoord je hem of haar binnen de vooropgestelde termijnen.
- Je maakt het kredietdossier volledig klaar voor overdracht aan de notaris.
- Per kredietdossier maak je een rentabiliteitsfiche, die je vooraf bespreekt met je leidinggevende om een nieuw of aangepast krediet te aanvaarden.
- Je houdt het beheerssysteem up-to-date en levert de nodige input voor de opening of aanpassing van (hypothecaire) kredieten, of voor wijzigingen in contracten.
- Je informeert interne én externe betrokkenen over jouw dossiers.
Jouw competenties
- Je bent vertrouwd met verzekeringsactiviteiten, in het bijzonder de onderschrijving en het beheer van kredietdossiers.
- Ook de technische, juridische en financiële aspecten van kredietverzekeringen en contracten kennen voor jou weinig geheimen.
- Je verwerkt snel informatie voor de opmaak van kredietdossiers.
- Je kredietdossiers zijn tot in de kleinste lettertjes correct. Je kijkt dan ook met extra aandacht naar voorwaarden, cijfers en acceptatieregels.
- Je geeft gepaste informatie en nuttig advies bij vragen van klanten en tussenpersonen over hun kredietdossiers.
- Je mailt en telefoneert altijd klantgericht en met commerciële feeling. En gaat gepast om met klachten.
- Je brengt verslag uit over je werkzaamheden en de voortgang van je dossiers.
- Je kunt vlot overweg met gangbare ICT-toepassingen en met specifieke applicaties voor jouw werkdomein.
- Je functioneert perfect zelfstandig maar werkt ook graag in team. Want je ziet feedback als een kans om te leren en deelt graag je kennis met collega’s.
- Je spreekt en schrijft vlot Nederlands en Frans. Basiskennis van het Engels is zeker een pluspunt.
Jouw doorgroeikansen
Als beheerder kredieten kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.
- Verdiep je in gespecialiseerde vragen of complexere kredietdossiers.
- Stroom door naar een verzekeringstechnische of commerciële functie.
- Ben je sterk in het coachen van jouw collega’s? Dan is de functie van teamleader iets voor jou.
Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst
- De klant zelf is steeds beter geïnformeerd, mondiger en veeleisender. In jouw functie is het bijgevolg belangrijk dat je klantgericht denkt en handelt met een sterk inlevingsvermogen en uiteraard ook een commerciële feeling. Je capteert adequaat de verzoeken, speelt hierop snel in, ‘to-the-point’ en in klare taal. Je kunt hiebij terugvallen op digitale support tools voor de profilering van klanten en behoeften- en risicoanalyses die je gebruikt bij het geven van gepersonaliseerd advies.
- Op vlak van ICT heb je een sterke ‘e-awareness’ en je bent snel weg met nieuwe applicaties. Je gebruikt big data en AI voor de segmentering van klanten, een nauwgezette selectie van klanten, assessments van klantenprofielen en hun kredietwaardigheid.
- Dankzij de digitalisering, de introductie van Insurtech supportsystemen en AI-technologie voor massa’s dataverwerkingen, verrijking van data-analyses, monitoring enz krijg je zelf meer tijd om gepersonaliseerd advies te geven bij complexere vragen en dossiers.
- Je verheldert moeiteloos procedures en risico’s voor klanten.
- Het contact met de klant gebeurt nu via meerdere kanalen en evolueert ook sterk naar digitale en mobiele communicatie (via apps, chatbots, en dergelijke). Daarom is het noodzakelijk dat je je digitale skills blijft ontwikkelen en je je communicatiestijl aanpast aan verschillende communicatiekanalen, aan de telefoon, via e-mail, online, ook in het Engels.
- Je denkt en handelt oplossingsgericht, zonder risico’s en zakelijke belangen uit het oog te verliezen.
- Je handelt met ‘risk en compliance awareness’ en je blijft bij met de regelgeving over verzekeringen, financiële transacties, databeheer e.d.
Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:
- graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
- open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
- open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
- veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
- de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.
Learn and Evolve – met Fopas
Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.