Jouw missie in de job

Je bouwt mee aan het imago en de reputatie van de verzekeringsonderneming en haar dienstverlening
(B2C of B2B-omgeving) dankzij de creatie van wervende en doeltreffende professionele communicatie in overeenstemming met de wensen van de opdrachtgevers, met de huisstijl en de branding van de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

  • Dankzij je schrijftalent stel je zowel interne als externe communicatieteksten op voor diverse doeleinden: de personeelsnieuwsbrief, nota’s betreffende aanpassingen van diensten of producten, de lancering van nieuwe diensten of producten, nieuwsbrieven voor tussenpersonen, brochures voor klanten, artikels, reportages, interviews, content voor websites, sociale media of perscommunicaties en dergelijke meer. Je verzamelt eveneens al de nodige informatie om de teksten te schrijven.
  • Je neemt deel aan de inventarisatie van de communicatiebehoeften van de verschillende doelgroepen. Op basis hiervan formuleer je creatieve en vernieuwende voorstellen met het oog op een betere communicatie, informatiedoorstroming en bereik van de gewenste doelgroepen. Je werkt mee aan de inhoudelijke invulling van het communicatieplan.
  • Je volgt nauwgezet de initiatieven op vlak van de interne en/of externe communicatie op, evalueert deze kritisch en zorgt voor de gewenste aanpassingen daar waar nodig.
  • Je denkt en werkt mee aan de ontwikkeling van verschillende interne en/of externe communicatiekanalen en -dragers, rekening houdend met de specifieke situatie van de diverse afdelingen.
  • Je stelt nieuwe inhoud voor intranet en/of extranet voor aan de communicatieverantwoordelijke, zowel voor nieuwe als bestaande communicatieprojecten.
  • Je ondersteunt de woordvoerder in zijn of haar communicatie.

Jouw Competenties

  • Nieuwe communicatietechnieken en multimedia zijn jouw passie.
  • Je bent vertrouwd met gangbare ICT-systemen en communicatiedragers.
  • Je kruipt graag in de pen voor het schrijven van doeltreffende en wervende teksten. Je presenteert informatie op een visuele aantrekkelijke wijze met de juiste ‘look & feel’.
  • Uiteraard controleer je kritisch de inhoud van je boodschappen op correctheid, betrouwbaarheid en relevantie voor de verspreiding ervan.
  • Je bent zelf zeer accuraat en je werkt kwaliteitsvol met oog voor taal- en schrijffouten, ook online.
  • Je kent de verzekeringsactiviteiten, producten en dienstverlening.
  • Je werkt graag zelfstandig en je bent een teamplayer, je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door je kennis ter beschikking te stellen.
  • Je spreekt zelfzeker en schrijft correct boodschappen in het Frans. Je hebt een basiskennis Engels.

Jouw doorgroeikansen

Als communication officer kies je voor specialisatie of verbreding.

  • Je kunt verder expertise uitbouwen in communicatie acties of copywriting.
  • Je kunt ook verder doorgroeien in marketing, communicatie of sales.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s kun je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Communicatie is een belangrijke hefboom in het succes van de verzekeringsonderneming, vooral in het digitale tijdperk, in het opbouwen van het vertrouwen van klanten en diverse stakeholders. Bedenken van wervende communicatieboodschappen en story-telling is jouw ding.
  • Je bent uiteraard ook een expert in zakelijke communicatie waarbij je in klare taal en via de juiste kanalen doeltreffende boodschappen formuleert en uitstuurt. Je past de boodschap eveneens aan aan de context (commercieel, financieel, juridisch, maatschappelijk of economisch).
  • Een sterke ‘e-awareness’ is een must. Daarenboven ben je thuis in vernieuwende digitale communicatietechnieken, applicaties en multimedia.
  • Sterke ‘business awareness’ en commercieel schrijftalent heb je nodig voor de branding van verzekeringsproducten en van het bedrijfsimago. Als communicatie professional promoot je vanuit ‘customer centricity’ de verzekeringsproducten en de bijhorende uitgebreide dienstverlening. Je weet perfect de juiste boodschap over te brengen naar de kritische en mondige consument. Real-time communicatie, interactie en respons via multimediakanalen is hierbij van belang. Dankzij data-analyses en algoritmen kun je je boodschappen gericht afstemmen op de verschillende klantenprofielen.
  • Je denkt en handelt creatief en oplossingsgericht.
  • Je kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken, ook in wisselende teams.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je :

  • resultaatgericht kan werken;
  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Artificiële intelligentie: impact op onze competenties

Become better humans? Dankzij artificiële intelligentie  Machines leren en zijn nu al in staat ingangsproeven en examens af te leggen en beargumenteerde papers te schrijven. Binnen afzienbare tijd studeert de eerste robot af aan een Amerikaanse universiteit....
Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

Disruptie. Een nieuw fenomeen?

Disruptie in onze manier van werken, in de gehele organisatie, in de verzekeringssector. ‘Disruptie’ is een modewoord. Kent u het nog niet, of begrijpt u het niet helemaal? Huiscartoonist Lectrr van de krant De Standaard maakte een tekeningetje....
Read More

Active Aging in de sector

Active Aging – actief levensfasebewust beleid in de verzekeringssector   Langer werken, hoe doe je dat? Medewerkers langer laten werken, hoe doe je dat als werkgever? Want we  hebben allen langere loopbanen en unieke noden. De sociale partners van...
Read More

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More

Een toffe werkplaats? Kwestie van vrienden!

Volgens Lifeboat, een organisatie die de ‘wetenschap vriendschap’ onderzoekt, is het hebben van vrienden op de werkplek cruciaal: Hoe ouder de medewerker (> 50 jaar) hoe groter de kans enkele goede vrienden te hebben op de werkplaats Het is vooral de kwaliteit...
Read More

Zelfleiderschap. Het einde van de leidinggevende?

    Zelfsturing, zelfmanagement, zelfleiderschap zijn nuances in wat in toenemende mate van medewerkers verwacht wordt. Initiatief en verantwoordelijkheid winnen het van volgen en doen wat er gezegd wordt. Een beweging die in een stroomversnelling komt...
Read More

Zelfsturing & -organisatie in de sector

Evolutie in de organisatie van het werk Zelfsturende teams – een topic dat in toenemende mate zijn intrede doet in de verzekeringssector. In het verre verlengstuk ervan kan inspiratie gevonden worden in de organisatieprincipes van Ricardo Semler, CEO Semco...
Read More