Jouw missie in de job
Je bouwt mee aan het imago en de reputatie van de verzekeringsonderneming en haar dienstverlening
(B2C of B2B-omgeving) dankzij de creatie van wervende en doeltreffende professionele communicatie in overeenstemming met de wensen van de opdrachtgevers, met de huisstijl en de branding van de verzekeringsonderneming.
Jouw opdrachten
- Dankzij je schrijftalent stel je zowel interne als externe communicatieteksten op voor diverse doeleinden: de personeelsnieuwsbrief, nota’s betreffende aanpassingen van diensten of producten, de lancering van nieuwe diensten of producten, nieuwsbrieven voor tussenpersonen, brochures voor klanten, artikels, reportages, interviews, content voor websites, sociale media of perscommunicaties en dergelijke meer. Je verzamelt eveneens al de nodige informatie om de teksten te schrijven.
- Je neemt deel aan de inventarisatie van de communicatiebehoeften van de verschillende doelgroepen. Op basis hiervan formuleer je creatieve en vernieuwende voorstellen met het oog op een betere communicatie, informatiedoorstroming en bereik van de gewenste doelgroepen. Je werkt mee aan de inhoudelijke invulling van het communicatieplan.
- Je volgt nauwgezet de initiatieven op vlak van de interne en/of externe communicatie op, evalueert deze kritisch en zorgt voor de gewenste aanpassingen daar waar nodig.
- Je denkt en werkt mee aan de ontwikkeling van verschillende interne en/of externe communicatiekanalen en -dragers, rekening houdend met de specifieke situatie van de diverse afdelingen.
- Je stelt nieuwe inhoud voor intranet en/of extranet voor aan de communicatieverantwoordelijke, zowel voor nieuwe als bestaande communicatieprojecten.
- Je ondersteunt de woordvoerder in zijn of haar communicatie.
Jouw Competenties
- Nieuwe communicatietechnieken en multimedia zijn jouw passie.
- Je bent vertrouwd met gangbare ICT-systemen en communicatiedragers.
- Je kruipt graag in de pen voor het schrijven van doeltreffende en wervende teksten. Je presenteert informatie op een visuele aantrekkelijke wijze met de juiste ‘look & feel’.
- Uiteraard controleer je kritisch de inhoud van je boodschappen op correctheid, betrouwbaarheid en relevantie voor de verspreiding ervan.
- Je bent zelf zeer accuraat en je werkt kwaliteitsvol met oog voor taal- en schrijffouten, ook online.
- Je kent de verzekeringsactiviteiten, producten en dienstverlening.
- Je werkt graag zelfstandig en je bent een teamplayer, je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door je kennis ter beschikking te stellen.
- Je spreekt zelfzeker en schrijft correct boodschappen in het Frans. Je hebt een basiskennis Engels.
Jouw doorgroeikansen
Als communication officer kies je voor specialisatie of verbreding.
- Je kunt verder expertise uitbouwen in communicatie acties of copywriting.
- Je kunt ook verder doorgroeien in marketing, communicatie of sales.
- Als je sterk bent in het coachen van collega’s kun je ook teamleader worden.
Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst
- Communicatie is een belangrijke hefboom in het succes van de verzekeringsonderneming, vooral in het digitale tijdperk, in het opbouwen van het vertrouwen van klanten en diverse stakeholders. Bedenken van wervende communicatieboodschappen en story-telling is jouw ding.
- Je bent uiteraard ook een expert in zakelijke communicatie waarbij je in klare taal en via de juiste kanalen doeltreffende boodschappen formuleert en uitstuurt. Je past de boodschap eveneens aan aan de context (commercieel, financieel, juridisch, maatschappelijk of economisch).
- Een sterke ‘e-awareness’ is een must. Daarenboven ben je thuis in vernieuwende digitale communicatietechnieken, applicaties en multimedia.
- Sterke ‘business awareness’ en commercieel schrijftalent heb je nodig voor de branding van verzekeringsproducten en van het bedrijfsimago. Als communicatie professional promoot je vanuit ‘customer centricity’ de verzekeringsproducten en de bijhorende uitgebreide dienstverlening. Je weet perfect de juiste boodschap over te brengen naar de kritische en mondige consument. Real-time communicatie, interactie en respons via multimediakanalen is hierbij van belang. Dankzij data-analyses en algoritmen kun je je boodschappen gericht afstemmen op de verschillende klantenprofielen.
- Je denkt en handelt creatief en oplossingsgericht.
- Je kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken, ook in wisselende teams.
Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je :
- resultaatgericht kan werken;
- open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
- leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
- veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
- de creativiteit van multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.
Learn and evolve – met Fopas
Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.