Jouw missie in de job

Als onontbeerlijke schakel van de dienst Marketing ondersteun je, organisatorisch en operationeel, de marketingactiviteiten en draag je zo bij tot de realisatie van de commerciële en marketingdoelstellingen van de verzekeringsonderneming.

Jouw opdrachten

  • Dankzij je organisatietalent plan en ondersteun je allerhande publicitaire en commerciële activiteiten. Hiertoe verzamel je alle gegevens en data nodig voor het opzetten van deze acties.
  • Je beheert administratief de marketingbudgetten, volgt nauwgezet de onkosten op en vergelijkt ze met de opgemaakte begroting. Je houdt het dashboard actueel en signaleert tijdig als er afwijkingen zijn.
  • Je geeft de leveranciers de nodige informatie en feedback bij hun prijsoffertes en bestellingen van de marketingafdeling. Je werkt ondersteunende documenten uit zoals lastenboeken, briefings en scenario’s.
  • In samenwerking met de verantwoordelijken implementeer je de geplande marketingactiviteiten op basis van marketingonderzoeken. Je ondersteunt marketingacties vertrekkend vanuit de verwachtingen en behoeften van de klanten. Je werkt mee aan data-analyses en houdt rapporteringen actueel.
  • Collega’s kunnen bij jou terecht voor allerhande operationele en administratieve taken. Je zorgt ook voor het actueel houden en verrijken van allerhande gegevens en mailinglijsten, voor accurate digitale klassementen en databanken.

Jouw Competenties

  • Je kent de activiteiten van de verzekeringsmaatschappij, de producten en dienstverlening en je hebt een affiniteit met marketingactiviteiten.
  • Je bent kritisch en alert ten aanzien van de correctheid en relevantie van informatiebronnen.
  • Je werkt accuraat en kwaliteitsvol met oog voor details zowel visueel als tekstueel.
  • Je hebt gevoel voor cijfers voor marketingdoeleinden en budgetopvolging.
  • Je kunt goed luisteren en bent oplossingsgericht.
  • Je werkt graag zelfstandig en je bent een teamplayer, je staat open voor feedback en helpt spontaan jouw collega’s door je kennis ter beschikking te stellen.
  • Je gaat vlot om met ICT-beheersystemen.
  • Je beschikt over een perfecte kennis van het Nederlands, een goede kennis van het Frans en een basiskennis Engels. Je hebt een commerciële en zakelijke schrijfstijl, ook voor communicatie online.

Jouw doorgroeikansen

Als marketing officer kies je voor specialisatie of verbreding.

  • Je kunt je expertise uitbreiden naar marketing- of productanalyses. Je kunt ook verder doorgroeien in marketing, communicatie of sales.
  • Als je sterk bent in het coachen van collega’s kun je ook teamleader worden.

Jouw competenties voor blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je hebt een ruime kennis van verzekeringstechniek, markt- en productkennis.
  • Je bent thuis in directe en digitale marketing en de gebruikte tools en technieken. Je werkt mee aan data- en marketinganalyses en je brengt je knowhow mee bij het ontwerp van digitale applicaties zodat deze ‘user friendly’ worden. Je zet je ook in voor marketingacties via multi-kanalen (mailings, sms, web, social media en andere kanalen).
  • Een sterke ‘business awareness’ (B2C of B2B) en commerciële feeling zijn musthaves.
  • Tel daarbij ook voldoende inzicht in vernieuwende marketingtechnieken in een verzekeringswereld in volle transitie met nieuwe businessmodellen, productontwikkeling en toenemende digitale oplossingen.
  • Creatief en oplossingsgericht denken en handelen.
  • Een sterke ‘e-awareness’ en snel vertrouwd zijn met nieuwe applicaties en multimedia.
  • Je kan tijd- en plaatsonafhankelijk werken in wisselende teams.

Persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:

  • resultaatgericht kan werken en open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit van een multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.

Learn and evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites.
Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

World Insurance Report 2016

Het World Insurance Report 2016 (Capgemini & Efma) bundelt klantenervaringen voor levens- en schadeverzekeringen wereldwijd. Enkele belangrijke observaties uit het rapport: Verzekeraars over de hele wereld presteerden in het algemeen beter op het gebied...
Read More

10 Years developing competences in the insurance sector – What does it tell us for the future ? Fopas Study 2005-2014

In de afgelopen 10 jaar participeerden 38.600 deelnemers aan de opleidingen van Fopas. Oftewel 16.950 personen. In deze longitudinale studie onderzochten we hun profiel en de competenties die gekozen werden om zich te ontwikkelen. We beperkten we ons tot...
Read More

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

Muhammed: Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar) for Fopas Observo

Meer lezen over de job Bijstandsverlener (bij een Bijstandsverzekeraar): missie en opdrachten, competenties nu en in de toekomst, doorgroeimogelijkheden
Read More

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

VUCA impact op de jobs et de competenties in de verzekeringssector

Wat is de VUCA (volatiel, onzeker, complex & ambigu) impact op de jobs en de competentieprofielen in de verzekeringssector? Marleen Limbourg (Consultant – Strategic Mapping – Organisation & Job (re)design – Competency & Talent...
Read More

Wat zijn de HR competenties van de toekomst ?

Dave Ulrich, professor Universiteit Michigan, onderscheidt 6 toekomstige competenties voor HR professionals: Geloofwaardige activist (zij doen wat ze zeggen) Strategische positie-zoeker (ze kennen de BU context en reageren overeenkomstig) Sterkte-bouwer...
Read More

Competentieprognose voor het bank- en verzekeringsecosysteem

Synthese: prognose competenties in bank- en verzekeringen Dat de financiële wereld zich in een disruptief tijdperk bevindt dat nieuwe competentieverwachtingen zal meebrengen, hoeft nauwelijks betoog. Het Talent Hive project  – essentieel onderdeel van een...
Read More

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More