Jouw missie in de job
Het geheim van een succesvolle verzekeringsonderneming ? Een eigentijds aanbod van producten die een brede waaier van risico’s dekken én rendabel zijn. En je speelt daarin een sleutelrol, als rechterhand van de productmanager. Je ontwikkelt mee de producten en dienstverlening op maat van klanten of tussenpersonen, ondersteunt markt- en concurrentieanalyses én gaat na of de technische en financiële aspecten overeenstemmen met de wetgeving, normen en commerciële visie van de onderneming.
Jouw opdrachten
- Omdat je meewerkt aan behoefteanalyses, weet je altijd perfect wat klanten willen. Je ondersteunt data-analyses en maakt aansluitend overzichtsrapporten. Je gaat na waar het huidige aanbod beter kan, speurt naar kansen voor nieuwe producten en diensten en je stelt frisse ideeën voor aan de productmanager.
- Krijgen nieuwe ideeën groen licht ? Dan is het tijd voor de uitwerking. Op basis van business cases en ontwikkelingsplannen van de productmanager werk je mee aan de verbetering of ontwikkeling van producten en dienstverlening in een B2C- of B2B-omgeving. Dat doe je samen met een multidisciplinair team : van commerciële professionals, verzekerings-, schade- en risicobeheerders tot informatici en juristen, fiscalisten en actuarissen.
- Is het product klaar of staat de dienst op punt ? Dan draag je ook bij tot de commerciële lancering en de verdere implementatie van het product of de dienst.
- Dan is het afwachten: slaat het nieuwe product of de nieuwe dienst aan ? Je volgt de marktintroductie en aanvaarding door klanten, monitort de rendabiliteit via digitale tools en boordtabellen. Merk je daaruit dat er bijsturingen nodig zijn ? Dan bespreek je die met de productmanager.
- Ondertussen bereid je de volgende vernieuwingsgolf voor. Je houdt de vinger aan de pols van de verzekeringsmarkt en de concurrentie, voert cyclische data-analyses en marktstudies uit en blijft op de hoogte van de wetgeving. Op basis van dat speurwerk doe je nieuwe voorstellen en zorg je er mee voor dat de verzekeringsonderneming aantrekkelijk en competitief blijft.
Jouw competenties
- Je kent de producten en dienstverlening van een verzekeringsonderneming (in een B2C of B2B-omgeving) én hebt commerciële feeling.
- Je kunt data-analyses en marktonderzoeken opzetten, daaruit marktopportuniteiten puren en die omzetten naar zinvolle voorstellen voor de product manager.
- Je hebt een neus voor trends en spot nieuwe behoeften in de particuliere en zakelijke markt. Die vertaal je naar productverbetering en -ontwikkeling die maximaal rendeert met minimale kosten.
- Je hebt inzicht in het ontwikkelings- en lanceringsproces van producten en diensten.
- Je verwerkt probleemloos de data van marktstudies en de monitoring van producten en diensten. En giet de resultaten en je conclusies in relevante rapporten.
- Je speurt naar kansen voor de verbetering van prestaties en producten tesamen met hun winstgevendheid.
- Je kunt vlot overweg met gangbare ICT-toepassingen en specifieke applicaties voor marktonderzoek en productmanagement.
- Je ordent je taken en stelt de juiste prioriteiten zodat de planning nooit in het gedrang komt.
- Je functioneert perfect zelfstandig en werkt ook graag in team met professionals uit uiteenlopende diensten en met verschillende expertises.
- Je spreekt vlot Nederlands en Frans. En begrijpt en spreekt Engels als dat de werktaal is. Je hanteert een commerciële en zakelijke schrijfstijl in online communicatie.
Jouw doorgroeikansen
Als medewerker product management kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.
- Wil je je verdiepen in jouw vak? Neem dan meer opdrachten voor complexere productinnovaties aan.
- Leg je toe op marktanalyses, data-analyses en monitoring van producten en diensten met gespecialiseerde tools en softwaretoepassingen.
- Zin in een nieuwe uitdaging ? Zet de stap naar een andere functie in marketing of verkoop. Wat je ook kiest, digitaal werken en multimedia zijn dé toekomst.
- Dankzij jouw productkennis kun je je ook wagen aan verzekeringstechnische taken zoals de uitgave en het beheer van verzekeringspolissen en -contracten.
- Word coach of neem de leiding van projecten of werkgroepen. Je staat dan in voor de werkorganisatie van collega’s en de oplossing van complexe problemen.
- Groei op termijn door naar de functie van product manager.
Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst
- Een uitgebreide kennis van de verzekeringstechnische producten, de markt, de distributiekanalen en de regelgeving. Je kent het commercieel proces volgens klantenprofiel, risicoprofiel en type verzekeringsproduct en dienstverlening. Je gebruikt ook de beschikbare digitale tools voor de opmaak van behoeftenanalyses en beheerscontracten en voor monitoringactiviteiten.
- Je werkt mee aan innovatieve digitale verzekeringstechnische oplossingen, tot tevredenheid van de klanten, die ook ‘cost efficient’ zijn. Je past ‘customer centricity’ toe om verzekeringsproducten en bijhorende dienstverlening te ontwikkelen. Commerciële feeling en empathie zijn dus van belang. Je doet voorstellen die aansluiten op de behoeften in de huidige levensfase van de klant. Dit is ook belangrijk om gepaste producten en diensten te lanceren voor de klant.
- Dankzij het gebruik van performante data en algoritmen kun je gericht inspelen op klantenbehoeften volgens hun profilering en predictief gedrag. Kortom, je hebt een sterke ‘business awareness’, commercieel talent en je bent innovatief in het bedenken van nieuwe producten en dienstverlening, ook voor digitale toepassingen. Hiertoe volg je de trends en nieuwe ontwikkelingen in de verzekeringswereld op de voet zodat je je kennis kan toepassen in je opdrachten.
- Omdat multimedia en digitaal werken de toekomst zijn, werk je voortdurend je computerkennis en digitale vaardigheden bij – zeker in gespecialiseerde applicaties en geautomatiseerde beheersystemen.
- Dankzij jouw organisatietalent, autonomie en flexibiliteit laat je je opmerken als een uiterst betrouwbare werkkracht.
persoonlijke doeltreffendheid en zin voor verandering verzekeren je toekomst. Dat betekent dat je:
- open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
- leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale ontwikkelingen in de verzekeringsonderneming omarmt;
- veerkrachtig blijft en persoonlijk in balans in een verzekeringswereld in volle transformatie;
- de creativiteit van een multiculturele en intergenerationele werksetting waardeert.
Learn and Evolve – met Fopas
Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.