Jouw missie in de job

Je ondersteunt de opzet en uitvoering van projecten. En werkt nauw samen met de projectleider en andere betrokken partijen. Zo breng je ze binnen de omschreven doelstellingen en timing, met de verhoopte resultaten, tot een goed einde.

Jouw opdrachten

Je werkt mee aan investerings-, veranderings- of digitaliseringsprojecten van opstart tot implementatie.

  • Je helpt tijdens de voorbereidingsfase bij het definiëren en afbakenen van de projecttaken, zodat de op te leveren resultaten duidelijk zijn voor alle betrokkenen.
  • Je voert je eigen projecttaken correct uit binnen de krijtlijnen van scope, timing en budget.
  • Je houdt de info- en databestanden actueel en brengt regelmatig verslag uit over de vooruitgang bij de projectleider. Duiken er problemen of risico’s op? Dan zoeken jullie samen naar een geschikte oplossing.
  • Je helpt de projectleider om alle partijen op elkaar af te stemmen zodat het geheel gecoördineerd verloopt. Je volgt de uitvoering van de werkzaamheden door onderaannemers mee op en verzorgt de interactie tussen de betrokken partijen, ook via digitale communicatiekanalen.
  • Je werkt actief mee aan de implementatie en speelt vlot in op wijzigingen.
  • Je ontwikkelt mee het communicatieplan dat als leidraad en helder kader voor de projecten dient. Een vlotte en directe communicatie is immers nodig om informatie snel en efficiënt te laten doorstromen. Daarom onderhoud je een nauwe band met de andere leden van het projectteam en met de betrokken afdeling in een sterk evoluerende werkomgeving.

Jouw competenties

  • Als projectmedewerker heb je projectmanagement stevig onder de knie. Je volgt de projecten op de voet op, ook in de digitale omgeving. Je blinkt eveneens uit in planning, organisatie en kritische procesanalyse.
  • Je bent goed op de hoogte van de investerings-, vernieuwings- of digitaliseringsprojecten binnen de verzekeringsmaatschappij en begrijpt hun impact.
  • Je functioneert professioneel – binnen projectplan, scope, budget en timing.
  • Je analyseert en structureert projectinformatie en zet ze om in een overzichtelijk geheel en concrete acties in het kader van de projectuitvoering.
  • Je buigt onverwachte situaties vlot om en zoekt samen met je projectleider naar praktische oplossingen.
  • Je brengt informatie helder over – ook tijdens een groepspresentatie of als begeleider van een workshop. Je kent de knepen van gespreks- en feedbacktechnieken voor individuele gesprekken.
  • Je zet projectresultaten moeiteloos om in een heldere visuele voorstelling en duidelijke rapporten.
  • Omdat het gebruik van ICT-systemen onontbeerlijk is heb je degelijke ICT-skills.
  • Je werkt graag autonoom maar voelt je ook thuis in een team.
  • Je deinst niet terug om in het Frans te spreken en schrijft het ook correct. Praat je ook Engels? Dan heb je een streepje voor.

Jouw doorgroeikansen

Als projectmedewerker kan je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Schaaf jouw projectmanagementvaardigheden voortdurend bij en klim op tot projectleider. Of kies voor organisatieontwikkeling en ontpop je tot change manager. Of stap binnen de verzekeringswereld over op een van de diverse functies waarbij projectmanagementtechnieken, procesanalyses of change management van pas komen (bijvoorbeeld in de audit- of IT-afdeling of in project development).
  • Ga voor een leidinggevende functie als coaching en management je goed liggen.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je loodst investerings-, veranderinsg- en digitaliseringsprojecten succesvol naar voltooiing.
  • Je hebt het nodige inzicht om processen op een intelligente, efficiënte en kwalitatieve manier te organiseren.
  • Je toetst processen af op hun kritieke punten: risk control en compliance.
  • Je spitst je toe op vernieuwende manieren van denken en handelen.
  • Je hebt de nodige brainstorm- en coachingvaardigheden om participatieve workshops te begeleiden.
  • Je hebt een neus voor businesskansen.
  • Je bent je bewust van alle online- en ICT-mogelijkheden en springt vlot om met nieuwe apps en multimedia.
  • Je drukt je vloeiend uit in het Engels.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je kennis spontaan met anderen deelt;
  • leergierig bent, open staat voor vernieuwing en digitale transformatieprocessen binnen de verzekeringsonderneming omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transformatie;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

 

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

Prospectiebarometer Verzekeringen 2015 – 2020 (Frankrijk)

In Frankrijk maakt het Observatoire de l’évolution des métiers de l’assurance (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector) grondige analyses van alles wat leeft en beweegt in de bedrijven van de sector en in hun omgeving. Er worden 7...
Read More

Gewenste competenties in de verzekeringssector

De gewenste competenties in de verzekeringssector – anno 2016 – zijn relationeel van aard 76% van de deelnemers bij Fopas ontwikkelen soft skills : een toename met 8% in vergelijking tot de laatste jaren. Slechts 24% ontwikkelen technische competenties...
Read More

Future Competences Insurance Sector

De sociale partners van Fopas hebben de competenties van morgen  –  en de eraan gekoppelde leer-en opleidingsbehoeften –  in kaart gebracht. U vindt alle info via onderstaande pdf’s. Aanleiding & Aanpak Synthese – Strategische workshops...
Read More

l’Observatoire de l’Evolution des Métiers de l’Assurance en France (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector)

Werd opgericht in 1996. Haar missie bestaat erin te informeren over factoren die kunnen maken dat functies naar de toekomst toe wijzigen. Op die manier kan de verzekeringssector tijdig handelen naar competenties en opleidingsbehoeften toe. Publiceert jaarlijks...
Read More

Digitale competenties – aanbod Fopas

Uw digitale competenties scherp stellen? Doe beroep op Fopas voor:   Schrijven voor online media Lezen en schrijven op het scherm Social Media: get up to date Slimme internet-tools Focus op Google, Linkedin, … Concentratie en efficiëntie bij...
Read More

Het Frans Observatorium meet de druk: de prospectieve barometer 2016

De verzekeringen staan op het kruispunt van verschillende transformatiegolven – technologische, economische, maatschappelijke, procedurele – die elkaar versterken. In de bedrijven geeft dit aanleiding tot een veelheid aan initiatieven en...
Read More

Digitale transformatie en jobevolutie

Wat verwachten van digitale transformatie en de evoluties in onze jobs? Nieuwe technologieën doen steeds sneller hun intrede en evolueren continu. Hun impact op de wijze waarop we werken kondigt veranderingen aan. En die zien we best onder ogen. Impact van de...
Read More

Artificial intelligence en de impact op de verzekeringssector

Artificial intelligence, quid de verzekeringssector? Een gedreven en enthousiaste Joachim van der Herten – postdoctoraal onderzoeker ‘Machine learning’ aan de universiteit Gent & CTO in ML2Grow – liet zijn publiek kennismaken met (recente) evoluties...
Read More

Digitalisering zet de arbeidsmarkt op haar kop. Bereid u voor!

De arbeidsmarkt op haar kop: hoe houdt u uw kansen op werk gaaf in digitale tijden? Dat is de vraag die de VRT-Nieuws 14/9/2018 zich stelt naar aanleiding van de studie van Agoria, de technologiefederatie. Agoria harkte alle cijfers en voorspellingen bij elkaar...
Read More