Jouw missie in de job
De rol van iedere coach? Zijn of haar team verzorgen, motiveren en leiden naar resultaten. Dat is zo in de sport én op het werk. Als technische coach ondersteun je jouw collega’s op technisch en inhoudelijk vlak. Je zorgt dat hun kennis en vaardigheden op peil blijven – zodat jouw team draait als één geoliede machine.
Jouw opdrachten
- Als coach sta je middenin je team. Je geeft je medewerkers begeleiding, opleiding en inhoudelijke ondersteuning. Je waakt erover dat ze nieuwe procedures en reglementeringen foutloos toepassen. Resultaat? Iedereen roemt jouw team voor zijn professionaliteit en klantvriendelijkheid.
- Je zorgt ervoor dat de knowhow van je individuele teamleden en de groep als geheel op peil blijft. Merk je dat er extra opleidingen of ontwikkelingsinitiatieven nodig zijn? Dan meld je dat aan je leidinggevende.
- De verzekeringswereld verandert in ijltempo – ook op digitaal vlak. Dat zorgt voor nieuwe werkwijzen, tools en verantwoordelijkheden. Je blijft zelf op de hoogte van die nieuwe ontwikkelingen en geeft die kennis door aan je teamleden.
- Je coördineert en organiseert de activiteiten binnen jouw team. Om de efficiëntie te waarborgen, stel je de juiste prioriteiten en hou je rekening met de verschillende competenties van je medewerkers.
- Uiteraard steek je ook zélf de handen uit de mouwen. Je neemt complexere dossiers voor je rekening, bedenkt mee creatieve oplossingen en bent de contactpersoon voor andere afdelingen.
- Je rapporteert regelmatig aan de verantwoordelijke over je activiteiten, de prestaties van jouw team en mogelijke verbeterpunten.
Jouw competenties
- Je kent jouw werk- en vakdomein – zowel administratief als technisch – als je binnenzak.
- Ook de technische, juridische en financiële aspecten van verzekeringen, verzekeringscontracten en schadebeheer kennen voor jou weinig geheimen.
- Je slaagt erin om een veelheid aan informatie te verwerken en op basis daarvan de juiste beslissingen te nemen.
- Je geeft advies over complexe dossiers.
- Je e-mailt en telefoneert altijd klantgericht en met commerciële feeling.
- Je hebt ervaring met de omkadering, aansturing en motivatie van teams. Daarvoor hanteer je een geschikte coachingstijl, aangepast aan de situatie en de uiteenlopende persoonlijkheden van je medewerkers.
- Je volgt de interne en externe ontwikkelingen rond het verzekeringswezen op de voet. En zorgt ervoor dat ook anderen zich daarvan bewust zijn. Daarvoor zet je in op kennisoverdracht en opleidingsinitiatieven – op maat van het team of het individu en in samenwerking met de leidinggevende.
- Je kunt vlot overweg met gangbare ICT-toepassingen en met specifieke applicaties voor je werkdomein.
- Je functioneert perfect zelfstandig en werkt ook graag in team. Je ziet feedback als een kans om te leren en deelt graag je kennis met collega’s.
- Je spreekt en schrijft vlot Nederlands en Frans. Basiskennis van het Engels is zeker een pluspunt.
Jouw doorgroeikansen
Als technische coach kies je voor specialisatie, verdieping of verbreding.
- Gebruik je coachingvaardigheden als hefboom om door te groeien naar een leidinggevende functie.
- Verdiep je verder in je vakdomein door je te buigen over gespecialiseerde vragen of complexe dossiers.
- Zet de stap naar andere verzekeringstechnische of commerciële functies.
Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst
- Medewerkers werken almaar meer plaats- en tijdsonafhankelijk (door tele- of thuiswerk). Toch slaag je erin om hen doeltreffend te blijven coachen, ook op afstand via online sessies.
- Je houdt de vinger aan de pols van veranderingen en je werkt actief mee aan de verbetering van werkprocessen en procedures. Je ondersteunt de implementatie van digitale support tools, nieuwe insur- en fintech applicaties en beheerssystemen, nieuwe verzekeringsproducten en -diensten en de integratie van nieuwe regelgeving in werkprocessen. Je experimenteert ook met vernieuwende organisatie- en werkconcepten.
- Je ontwikkelt je coachingstijl met aandacht voor participatie, cocreatie en waardering voor ieders inbreng en eigenheid. Snel, direct en informeel feedback geven is belangrijk want zo ondersteun je je teamleden in hun performantie, competentieontwikkeling, weerbaarheid en zelfredzaamheid. Je houdt ook rekening met de toenemende diversiteit in teams en schenkt aandacht aan het well-being van je team en van elk van je medewerkers.
- Je gebruikt vlot het Engels als werktaal.
Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:
- graag zelfstandig werkt en tegelijk een teamspeler bent, ook in een digitale, online werkomgeving;
- open staat voor feedback en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
- open staat voor nieuwe zaken, leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
- veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in een verzekeringswereld in volle transitie;
- de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.
Learn and Evolve – met Fopas
Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan verder over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.