Jouw missie in de job

Als telefonist/receptionist zorg je voor een hartelijk onthaal en klantvriendelijke service. Je straalt enthousiasme en warmte uit en draagt zo mee het imago van de verzekeringsonderneming uit.

Jouw opdrachten

Als eerste aanspreekpunt draag je een ambassadeursrol binnen de verzekeringsonderneming.

  • Je beantwoordt gezwind telefoontjes en schakelt de beller vlot door naar de juiste dienst en persoon.
  • Je ontvangt en oriënteert bezoekers aan de receptie gastvrij en correct. Je meldt hun komst aan de betrokken collega en autoriseert hun toegang volgens de veiligheidsprocedures.
  • Je helpt bezoekers met vragen en maakt hen wegwijs in de receptieruimte en het gebouw.
  • Je belt ook zelf contactpersonen op wanneer medewerkers je daarom vragen.
  • Je neemt post en pakketjes in ontvangst en zorgt ervoor dat ze bij de juiste bestemmeling terechtkomen.
  • Je krijgt een aantal administratieve taken toegewezen en zorgt voor facilitaire ondersteuning.
  • Je waakt erover dat de receptieruimte onberispelijk is en blijft. En je let mee op enkele veiligheidspunten.

Jouw competenties

Als telefonist/receptionist ga je soepel en correct met mensen om.

  • Je bent communicatief en beheerst verschillende talen. Je vat snel de essentie van een boodschap, verzoek of vraag.
  • Je beantwoordt telefonische oproepen in vlotte, heldere taal, klantgericht en met commerciële flair.
  • Je houdt het hoofd koel wanneer veel zaken ineens op jou afkomen. Je neemt kwestie per kwestie onder handen en blijft onder alle omstandigheden vriendelijk.
  • Je komt – als uithangbord van de verzekeringsmaatschappij – altijd fris, professioneel en verzorgd voor de dag. Zo maak je zowel aan de balie als aan de telefoon een goede eerste indruk.

Jouw doorgroeikansen

Als telefonist/receptionist kan je hoger klimmen of zijwaarts groeien.

  • Ontwikkel jezelf tot administratief bediende.
  • Bied je aan als customer en service care operator.
  • Ga voor een functie binnen telemarketing of telesales.

Jouw competenties voor een blijvende inzetbaarheid in de toekomst

  • Je drukt je vloeiend uit in meerdere talen.
  • Je biedt altijd de beste mogelijke service.
  • Je fietst vlot door verschillende ICT-toepassingen.
  • Je straalt professionaliteit uit.

Persoonlijke doeltreffendheid en veranderingszin zijn een must voor de toekomst. Dat betekent dat je:

  • open staat voor feedback van je leidinggevende en collega’s en je aandacht hebt voor je persoonlijke groei en inzetbaarheid;
  • leergierig bent en digitale ontwikkelingen omarmt;
  • veerkrachtig en persoonlijk in balans blijft in stressvolle situaties;
  • de creativiteit waardeert van een multiculturele en intergenerationele werksetting.

Learn and Evolve – met Fopas

Is de verzekeringswereld jouw ding? Lees en leer er dan meer over op onze websites. Volg de trends op via Observo en consulteer het leerprogramma van Fopas. Zo blijf je continu op de hoogte van de sector.

Digitale transformatie in Verzekeringen

De digitale IT ontwikkelingen en nieuwe niche spelers (FinTech) zullen de financiële sector veranderen. De banken, de verzekeringen zoals we die nu kennen, zullen niet gespaard blijven. Dergelijke evoluties kennen we al vanuit andere sectoren. Een voorbeeld zijn...
Read More

Fintech in de financiële sector.

Eenvoudig gezegd en geschreven: Fintech bedreigt financiële sector. Of toch niet? Wat is Fintech: een technologische applicatie die een kleine, maar lucratieve service aanpakt (aanvalt) die klassiek door generalistische banken en verzekeringsbedrijven geleverd...
Read More

Welke learning – topics leven in verzekeringen?

U vindt een synthese (UK) van de belangrijkste leerthema’s bevraagd in een beknopte studie bij 50 respondenten uit de verzekeringssector (50% HR, 21% mgt en  33% andere medewerkers)….
Read More

Competentieprognose & Competentieprofielen@Fopas

Competentieprognose en competentieprofielen in de sector De Lunchcauserie-Fopas van 21/06/2019 stond in het teken van de competenties van de toekomst die van tel zijn in de financiële sector, en dus in de verzekeringen. Competentieprognose Ellen Thijs en...
Read More

We do not need to worry about the future …

We moeten ons geen zorgen maken over de toekomst, want die is dood. In zijn boek “Present Shock” betoogt Douglas Rushkoff dat ‘toekomst’ een symptoom is van het industriële tijdperk. Een tijdperk van ‘groeien’ & ‘vooruitgang’, dat we stilaan volledig...
Read More

Take care of your digital life! Nu met het Fopas programma

‘Digital life’ beleven we samen  – zowel in de job als privé Voor beginners en voor allen die al digitale stappen zetten. Blijf bij! Inspiratie vind je in het Programma van Fopas.   Leerdomein Categorie Competentie (# leervormen)...
Read More

Kerncompetenties toekomstige leiders. Wat betekent dit vandaag naar “development” van huidige en nieuwe leidinggevenden in de verzekeringssector?

‘Uitstromende baby-boomers’ zijn niet enkel een aandachtspunt in ons ‘oude continent’:  het U.S. Bureau of Labor Statistics toonde onlangs aan dat tegen 2020 een vierde van de werkkracht ouder dan 55 jaar zal zijn. In dit kader heeft recent onderzoek...
Read More

Big Data Insurance: AXA Belgium is er klaar voor

Smart data analyse om klantenbehoeften te anticiperen Frank Koster, de nieuwe voorzitter van Assuralia en CEO van AXA Belgium, één van de groten uit de sector, kondigt de oprichting aan van een ‘data lab’ om meer kennis over klanten te vergaren, o.a. over wat...
Read More

Prospectiebarometer Verzekeringen 2015 – 2020 (Frankrijk)

In Frankrijk maakt het Observatoire de l’évolution des métiers de l’assurance (Observatorium van de evolutie van de beroepen in de verzekeringssector) grondige analyses van alles wat leeft en beweegt in de bedrijven van de sector en in hun omgeving. Er worden 7...
Read More

4 grote uitdagingen voor HR en opleidingen in de verzekeringssector

Volgens de Prospectiebarometer Verzekeringen 2015-2020 (Frankrijk) moeten de HR en de opleidingen zich aanpassen aan de toekomstige evoluties. Ze destilleren 4 uitdagingen: De banen en competenties steeds beter beheren Globaal is er een evenwicht tussen het...
Read More