E-tivities en de e-moderator zijn blijvers !
Online leren is in opmars en vraagt nieuwe vaardigheden: e-vaardigheden. Die kunnen opgenomen worden door de trainer, maar worden in toenemende mate opgenomen door een andere persoon: de e-moderator.
De e-moderator begeleidt de e-tivities.
- Kernelementen vindt u hieronder en de presentatie (PPT). Met dank aan Mieke Seys van Fopas.
- Uitgebreide info vindt u terug in :
- Salmon, G. (2013). E-tivities: The key to active online learning (2nd ed.). London and New York
- Salmon, G. (2011). E-moderating: The key to teaching and learning online (3rd ed.). New York
E-tivities, een woord dat Dr. Gilly Salmon geeft aan een kader voor actief en interactief online leren, omvat:
- Motiveren & betrekken
- Gebaseerd op interactie tussen deelnemers, hoofdzakelijk door geschreven berichten
- Begeleid door een e-moderator
Kerneigenschappen E-tivities :
- Een stukje informatie, stimulus of uitdaging (de ‘vonk’)
- Online activiteit, die individuele deelname/bijdrage omvat
- Een interactief of participatief element, zoals het reageren op berichten van anderen
- Samenvatting, feedback, commentaar van een e-moderator
De e-moderator
- heeft de rol van procesbegeleider, promotor en bemiddelaar van het leren, eerder dan van inhoudsdeskundige. Soms is de e-moderator dus ook de expert/trainer, maar vaak zijn het twee afzonderlijke rollen.
- moet genoeg weten over het onderwerp om de ‘vonk’ te geven voor online interactie en om ontwikkeling en uitdaging te laten plaatsvinden.
- kan op verschillende manieren contact leggen met de deelnemers. Meestal gebeurt dit via de elektronische leeromgeving en via mail.
- verlaagt de drempel om contact te leggen en draagt bij aan een veilig leerklimaat
Taken van de e-moderator
- Deelnemers vertrouwd maken met de digitale omgeving en haar mogelijkheden
- Benoemen van leeractiviteiten
- Beantwoorden of doorverwijzen van deelnemers
- Signaleren en benadrukken van relevante opmerkingen van deelnemers, die onderbelicht dreigen te raken
- Samenvatten van bijdragen van deelnemers
- Reflecteren op wat er geleerd is
- Verduidelijken van de rode draad
- Archiveren van informatie
- Berichten posten ter motivatie of verduidelijking van het leerproces
- Stimuleren van actieve bijdrage van deelnemers
- Verbinden van leervragen van deelnemers aan antwoorden (bronnen, experts, …)
Het 5 stage model
Uw to do’s in de 5 stappenplan:
E-tivities_Observo.pptx (287 downloads)Gilly Salmon
Professor of Innovation & Transformation and Associate Dean, Online at the University of Liverpool Management School